Izpildāmi ieteikumi tiem, kuri ilgāk vēlas būt jauni

 

Izglītība
Šveices zinātnieki aprēķinājuši: augstskolas beigušo vīriešu mūžs vidēji ir par 7 gadiem garāks nekā viņu vienaudžiem, kas ieguvuši tikai vidējo izglītību. Sievietēm Šveicē šī atšķirība ir 3,6 gadi, kas arī nav slikti.

Protams, augstākā izglītība paver lielākas iespējas iegūt labi atalgotu darbu, lietot labāku uzturu, rūpīgāk ārstēties… Taču arī pati intelektuālā slodze kā tāda neļauj cilvēkam novecot. Tā uzlabo galvas smadzeņu apasiņošanu, un, pateicoties tam, galvas smadzenes ilgi saglabā labu formu. Zinātnieki jau sen ievērojuši: ja slikti strādā galvas smadzeņu garoza, kuras “pārziņā” ir intelektuālais darbs, cilvēks ātri noveco. Labi attīstīta smadzeņu garoza un hipokampuss prot tikt galā ar stresiem, kas mums atņem tik daudz spēka, ka rezultātā pietuvina novecošanu. Tāpēc garoza un hipokamps ir nepārtraukti jātrenē, proti, jāmācās un jānoslogo atmiņa.

Kustība
Rosīgi cilvēki, kas daudz kustas, dzīvo ilgāk un ilgāk saglabā jaunību: 10 tūkstoši soļu dienā ir viens no vienkāršajiem ilgas jaunības noslēpumiem. Protams, daudz labāk, ja šie soļi tiek sperti mežā vai parkā un nevis uz asfalta, bet gan zemes.

Diemžēl tas ne vienmēr ir iespējams, tāpēc būsim reālisti. Ja nevaram katru rītu mundrā solī 2–3 transporta pieturas noiet kājām, ja braucam uz darbu mašīnā, tad darbavietā jāaizmirst ērtības, ko sniedz lifts, un jākāpj pa kāpnēm kājām. Ja nedejojam, nepeldam, neapmeklējam trenažieru zāli, lai 2–3 reizes nedēļā paskrietu pa kardioceliņu, jāiegādājas suns un katru dienu tas jāved 2 stundas ilgā pastaigā.

Norūdīšanās
Šī procedūra pieradina organismu pie temperatūras svārstībām un aizsargā mūs no saaukstēšanās, kas jau nav maz. Taču tai ir vēl viens efekts: norūdīšanās atjaunina. Tā trenē asinsvadus, tā pasargājot no vecumam raksturīgajām sirds-asinsvadu kaitēm. Temperatūras svārstības liek aktīvāk darboties virsnieru dziedzeriem, kuri ražo kortikosteroīdus – hormonus, kas palīdz organismam pielāgoties apkārtējā vidē notiekošajām izmaiņām.

Viens no vienkāršākajiem norūdīšanās veidiem ir kontrastduša. Taču norūda ne tikai aukstums, norūda arī karstums, kas ir pirts efekta pamatā. Pēc sviedrētavas viss organisms alkst pēc kontrasta: āliņģa, baseina vai aukstas dušas.

Norūdīšanās augstākā pilotāža ir peldēšanās ledainā ūdenī, kas īpaši veselīga ir cilvēkiem, kam pāri 40. Acīmredzot šajā vecumā organismam ļoti nepieciešama rezerves spēku mobilizēšana, lai tas vēl kādu laiku spētu palikt jauns. Ārsti, kas novērojuši “roņus”, konstatējuši, ka tie, kam bija nosliece uz hipertoniju, peldoties āliņģī, savu pastāvīgo arteriālo spiedienu samazināja par 10–20, bet daži pat par 30–40 mm. Samazinājās arī pulsa biežums, bet mikrobi asins serumā stundas laikā aizgāja bojā simtprocentīgi, toties viņu nenorūdītajiem vienaudžiem – tikai par 80%.

Ak, skaistā jaunība!
Mēdz teikt, ka katrs vecums cilvēka dzīvē ir jauks, ja vien protam to skaisti dzīvot. Turklāt novecošana nav automātisks process.

No maisiņiem zem acīm, spēka izsīkuma, grumbiņām sejā iespējams izvairīties vai vismaz to parādīšanos krietni attālināt. Lai to panāktu, jārūpējas par sevi visa mūža garumā. Arī tad, ja ir tikai divdesmit.

* Jāsamazina laiks, kas tiek pavadīts atklātā saulē un sauļojoties.

* Jāizvairās no skaļiem trokšņiem, jāpieklusina radio un citi atskaņotāji, bet diskotēkās un koncertos labāk atrasties tālāk no skaļruņiem.

* Regulāri jāapmeklē zobārsts un jārūpējas, lai tie vienmēr būtu kārtībā.

* Nesmēķējiet un nelietojiet narkotiskās vielas.

* Izvairieties no nejaušiem dzimumsakariem, tie var kļūt par neauglības vai slimības cēloni, lietojiet aizsarglīdzekļus.

* Sievietēm obligāti jāpārbauda krūtis – pārliecinoties, ka tajās nav sacietējumu.

* Grūtniecēm jāatsakās no smēķēšanas un alkohola.

Avots: takprosto.cc

Iesaki šo rakstu citiem!
loading...

Pievienot komentāru